http://japatrees.nl/wp-content/uploads/2014/06/sonicccc-1050x687.jpg

Sonic Boom preview

SEGA had misschien maar vier games om te showen, ze waren wel mooi alle vier speelbaar! En de Sonic franchise had maar liefst twee titels om uit te proberen: 3DS-game Sonic Boom: Shattered Crystal en Rise of Lyric voor de Wii U. Wat we ervan kunnen verwachten? Dat lezen jullie natuurlijk hieronder!

Shattered Crystal

De laatste tijd ben ik erg van de hand-held games, dus ging ik direct op de 3DS af zodra een van de vele journalisten het voorverwarmde gameplekje had verlaten. Heerlijk.

So Shattered Crystal it is! Ik kreeg van veel doorgewinterde Sonic fans gemixte reacties op de nieuwe titels, maar eerlijk is eerlijk. De franchise is wat, meer dan 20 jaar oud? Dan wordt er gegarandeerd geëxperimenteerd en zullen er veranderingen doorgevoerd worden om de huidige generatie te bevredigen, iets wat niet iedereen even leuk zal vinden. Maar als SEGA dit niet gedaan had, was er misschien wel tegenwoordig nergens meer een blauwe egel te bewonderen.

sonic_1

Als een Sonic game

Ik probeerde er met een frisse blik naar te kijken en warempel, het lukte! Ik kon verder kijken dan de nieuwe looks van de Sonic-cast, ook al heeft Knuckles betere dagen gezien, en kon echt genieten van het nieuwe werk.
Shattered Crystal doet je denken aan de wat oudere Sonic-games, een heerlijke 2D side-scrolling platformer dus. Het eerste demo level was niet zo indrukwekkend en mijn concentratie kakte al snel in, dus daar gaan we het niet over hebben. Gelukkig maakte het tweede level alles goed en zag ik een Sonic game zoals ie hoort te zijn.

Afwisseling

De uitdaging in platforming wordt lekker afgewisseld met her en der een puzzeltje, die je oplost door snel tussen characters te switchen met een simpele druk op je touch screen. Zo kun je bijvoorbeeld met Sticks, een compleet nieuw personage, en haar boemerang plaatsen bereiken wat niet mogelijk is met bijvoorbeeld Sonic. Ieder character heeft zo zijn of haar eigen kwaliteiten om puzzels op te lossen. Of deze puzzels deel uitmaken van de hoofd storyline of extra gebieden unlocken is nog even onduidelijk. Wel kan ik jullie vertellen dat de replay waarde hoog is, aangezien je characters later in het spel vrij speelt waarmee je eerdere levels opnieuw kunt spelen en dus nieuwe dingen kunt ontdekken dankzij hun abilities. Een Castlevania/Metroid element dus!

sonic_2

Helaas is het tempo vrij traag en niet zo lekker snel als gehoopt, maar dat maakt het spel weer goed met die heerlijke variatie. Zo heb je mini-levels met Tails die onder water met beperkte zuurstof op zoek moet gaan verborgen voorwerpen.

Rise of Lyric

Shattered Crystal heeft van mij een blije gamer gemaakt en hoopte dat Rise of Lyric precies hetzelfde zou doen. Wii U heeft een paar ijzersterke titels nodig komende tijd om wat meer populariteit te winnen.

Vanaf het begin af aan merkte ik al waarom de 3DS en Wii U titel andere subtitels hadden gekregen, ze spelen echt compleet anders. Waar Crystal’s focus op platforming ligt, heb je met Lyric meer van doen met combat en exploration. Yup, totaal anders dan wat we gewend zijn van Sonic dus. Er zijn wel snelle levels op rails, maar dit was het toch echt niet voor mij. Het voelde geforceerd en het speelde niet lekker dankzij de vreemde camera hoeken. Ik ging al snel door naar een van de levels waar je gebieden gaat verkennen en monsters uit de weg moet ruimen. Je merkte gelijk dat dit inderdaad de kracht van Lyric gaat worden.

sonic_4

Exploration & puzzels

Het ontdekken van de enorme gebieden was ‘gewoon leuk’ en het was leuk om het teamwork tussen twee characters te zien. Vooral de humoristische ruzies tussen Sonic en Knuckles waren leuk gedaan naast dat het mij een nostalgisch gevoel gaf naar de oude Sonics. Ook de puzzels tussendoor zijn verre van verkeerd en kunnen, mits ze wat moeilijker worden dan in de demo getoond werd, een uitdagende afwisseling bieden.
Wat me wel een beetje irriteerde is dat deze gameplay duidelijk gemaakt is voor local co-op. Leuk als je samen met een vriend bent en je zo meer uit de ervaring haalt, maar als je een kluizenaar gamer bent is dit wat minder. Je kunt de exploration en puzzel levels in je eentje doorkomen, maar het maakt het allemaal nou net iets minder leuk als je constant à la de LEGO games van personage moet wisselen.

sonic_5

Combat

De combat is wederom ‘gewoon leuk’ gedaan en laat weer een extra stukje teamwork zien tussen de characters, het zorgt er voor dat je je iets meer in het spel gaat inleven. Samen spelen geeft ook een beloning dankzij een combo systeem. Kan tof zijn, als het allemaal wat lastiger was gemaakt. Zo hoef je geen variatie aan moves te doen om een hoog cijfer te krijgen, maar kun je gewoon lekker op die attack knop blijven bashen.
Naast de unieke aanvallen en moves van ieder personage heb je nu ook de nieuwe feature genaamd EnerBeam. Dit apparaatje kan door ieder character gebruikt worden en hanteert meerdere functionaliteiten zowel op platforming niveau als in combat.

sonic_3

Tot slot moet ik zeggen dat ik er gewoon maar niet inkwam in Lyrics, misschien was het omdat ik als eerste Shattered Crystal koos om te spelen en de 2D runner levels miste. Of wellicht was het wel die vervelende camerahoeken die me zo irriteerde… ja, waarschijnlijk was het dat.

Korte rant

Dat allemaal gezegd hebbende, wil ik nog een ding even van mijn borst: ik weet dat ik gezegd heb dat ik het nieuwe design van onze geliefde characters door de vingers zou zien. Nu heeft SEGA het argument geopperd dat ze voor deze verandering hebben gekozen, zodat kinderen van deze generatie de personages beter herkennen… Want ja, blijkbaar zijn onze kids tegenwoordig zo gehersenspoeld dat ze het verschil tussen kapsels, geslacht, persoonlijkheid, lichaamsbouw en laat staan kleur niet meer zien?! Nope, blijkbaar moet Sonic een of ander hipster sjaaltje om die zo uit Uncharted gestolen kan zijn en moet Knuckles er uit zien als een hersenloze krachtpatser. Zo, dat moest er even uit.

Conclusie

Shattered Crystal is gesneden koek voor mij, ik ben zo goed als verkocht en kan alweer een must-have 3DS titel op het lijstje erbij zetten. Een ode aan de nostalgische, goede (!) Sonic titels met een frisse kijk op sommige gameplay elementen en lekker veel variatie, waardoor het replay waardig is. Het enige minpuntje is dat het rentempo iets lager ligt dan gehoopt.

Rise of Lyric voor de Wii U is een gevalletje apart. Ik heb persoonlijk het gevoel dat Sonic zich hier iets te hard z’n best doet. De camera is vervelend tot het punt dat je gewoon niet meer verder wilt, vijanden neerhalen is wel erg simpel en de 3D runner levels zijn het gewoonweg net niet. Natuurlijk heeft het ook positieve punten; denk aan de leuke manier van teamwork bijvoorbeeld. Alleen jammer dat in plaats van de lollige Sticks, Amy de irritante roze blob als speelbaar character erbij zit. Dit is echter mijn persoonlijke smaak, dus trek je er niets van aan!
Maar goed, of de mix aan verschillende gameplay stijlen (3D platforming, exploration, combat en puzzels) deze game ten goede komen is waarschijnlijk iets om later over te oordelen na de release.




There are no comments

Add yours

Laat een berichtje achter

%d bloggers like this: