http://japatrees.nl/wp-content/uploads/2014/10/PSYCHO-PASS.full_.1487837-1050x745.jpg

Psycho Pass in real life!

Een tijd geleden bevond ik me in Tokyo, Japan, waar ik me onder andere vertoefd heb in SEGA’s gaming pretpark JoyPolis. Je kon de verbazing van m’n gezicht aflezen toen ik merkte hoe immens populair Psycho Pass hier was, er was zelfs een heuse attractie! Die moest ik natuurlijk uitproberen.

Drie keer per dag een complete show, overal artwork, gethematiseerd eten en drinken, dikke merchandise, heel JoyPolis zit onder het Psycho Pass sausje. Voor de mensen die hier nog niet bekend mee zijn een korte introductie:

Psycho Pass is een nog vrij recente anime en speelt zich af in een toekomstige distopia wereld. Hier is het mogelijk om iemands geest, persoonlijkheid en zelfs zijn of haar criminele gedachtes te meten aan de hand van de nieuwste technologie. Dit resulteert in de Psycho-Pass, een handig verplicht meeneem-apparaatje voor iedereen waar je iemand gemoedstoestand aan kunt aflezen. Scanners pikken vervolgens de mensen eruit die neigen mentale problemen te krijgen. Een ideale en veilige wereld, niet? Akane Tsunemori is de protagonist die net aan haar baan bij de Public Safety Bureau begint, een soort politie eenheid die criminelen of mensen crimineel-in-wording aanpakt.

Mocht je de anime nog niet gezien hebben, dan raad ik je aan dit artikel niet verder te lezen, want SPOILERS.

psycho-pass-51f83363bc16d

theshootingPsycho Pass ‘The Shooting’ heet de attractie en eerlijk gezegd had ik geen flauw idee wat ik kon verwachten. Ik weet wel dat mijn oogjes begonnen te fonkelen toen ik een prachtig Dominator prop in de handen van een van de medewerkers zag. Na de wachtrij overleefd te hebben werden ik en negen anderen in een met prikkeldraad afgezet gebied geplaatst. Hier werden we kort gebriefd over wat ons te wachten stond. Dit werd gedaan door iemand die zich voordeed als iemand van de Public Safety Bureau, volledig in pak zwaaiend met zijn ontzettend goed uitziende Dominator. Het staaltje toneel wat zich voor me ontvouwde was van hoge kwaliteit. Zijn lichaamstaal, woordkeuze en intonatie deden me inderdaad geloven dat hij een veteraan inspector (lees: dril sergeant) was die ons rookies wel eens even ging trainen. Hij was blijkbaar zo overtuigend dat wanneer hij een meisje naar voren riep om te demonstreren dat een Dominator niet werkt op mensen met een lage Crime Coefficient, iedereen bijna hun adem inhield. Natuurlijk verwachtten we niet dat het geval zou transformeren in lethal mode zodra het op haar gericht werd –wat wel awesome geweest zou zijn- maar het voelde vrij echt.

Wanneer het praatje voorbij was, inclusief zogenaamde veiligheidsmaatregelen tijdens het gebruiken van je eigen gun en natuurlijk dat we allemaal jonge cadetten (lees: wormen) zijn die ons nog moeten bewijzen, werden we naar binnen geleid. Hier werden ons guns in de handen geduwd. Helaas mocht ik geen foto’s maken, anders snapten jullie gelijk als ik zeg dat ik nog nooit zo snel van enthousiast naar teleurgesteld ben gegaan. Het was een kleinere, meer simpele versie van de Dominator, zogenaamd een oefen geval zodat we ons niet pijn kunnen doen, waar de verf al voor de helft vanaf was. Je kon zien dat er al veel en dan bedoel ik heel veel mensen voor ons gegaan waren.

theshooting2We werden geleid naar het trainingcentrum waar we leerden mikken op stilstaande doelen in twee gesplitte groepen. De sfeer was spot on, opnieuw mede dankzij het acteertalent van onze inspector. Alleen jammer dat onze eigen props werkten als slecht functioneerde laser guns, die maar de helft van de tijd hun doel raakten. Meer dan eens betrapte ik mijzelf en mede cadetten op het werpen van een jaloerse blik naar de volwaardige dominator. Plots werd de trainingsessie onderbroken door een dringend telefoontje van niemand minder dan Psycho Pass character detective Ginoza. Hij vertelde dat een terroristengroep een gebouw dichtbij ons in de buurt heeft ingenomen en aangezien Division I te min mankracht heeft… De rest mogen jullie zelf invullen. Het telefoongesprek tussen het fictionele getekende character en onze inspector leek overigens werkelijk real time plaats te vinden, zo goed was het ‘dialoog’ tussen de twee.

Vervolgens werden we geleid naar de derde en laatste ruimte geleid, waar zich de vijanden ophielden. We werden opgedragen om ons met onze dominators achter de muurtjes te verschuilen en we op zijn teken moesten vuren. Onze inspector probeerde nog onderhandelingen over een overgave te starten door middel van het schreeuwen door een megafoon, maar het mocht niet baten. Enforcer Shinya werd gebeld om een plan door te bespreken. Opnieuw was de interactie tussen acteur en pre-recorded beeld erg overtuigend. Eindelijk mochten we van onze cover vandaan komen en onze net verkregen skills uittesten op de bad guys, of ja, kartonnen displays die bad guys moesten voorstellen dan. Deze konden natuurlijk ook terugvuren en mocht je te veel geraakt worden, dan gaf je rookie Dominator aan wanneer je het loodje had gelegd en moest je voor de resterende tijd aan de kant blijven. Uiteindelijk kwam dan de mastermind naar voren, een gast in een lange jas en een van de bekende helmen dragende. Na genoeg op hem geschoten te hebben, kregen we natuurlijk het ‘but this is not even my final form’ gezeik en stormde een of ander tank-achtige robot binnen. We hadden helaas beperkt aantal tijd en de count down was in zicht, het stuk schroot moest neer zodat onze anime vrienden Ginoza en Shinya hun plan konden uitvoeren. Op een target na hadden we de vijand total-loss gemaakt, en moesten we zo snel mogelijk wegwezen van de hele scene.

In het halletje kregen we een bemoedigende toespraak van de inspector, dat we een veelbelovende generatie waren en we Division I erg hadden uitgeholpen ook al was de robot niet compleet neergegaan. Het eindigde met een mysterieuze waarschuwing dat ons nog veel meer te wachten stond. We leverden de guns in en mochten onze weg vervolgen.

dominator___psycho_pass_by_amaterasu111-d5nwwrs

Al met al was het de 800 yen die ik hiervoor betaald heb zeker waard, ik had het absoluut niet willen missen. Het was allemaal erg ‘cheesy’ en de helft van de tijd besefte ik me hoe ontzettend nerdy dit wel niet was. Het feit dat een belachelijk uitziende robot ten tonele verscheen wat me aan de power rangers moest denken, hielp daar ook niet echt aan mee. En dan heb ik het nog niet over het decor gehad. Toch had het zeker wat. De manier waarop onze inspector ons toesprak en behandelde, hij wist het publiek echt op te zwepen. De dialogen met zijn anime vrienden van de show wist ons tienen al helemaal mee te slepen in het verhaal. Hij maakte het soort van oké dat we met een lullig kleine laser gun op karton aan het schieten waren.
Dat gezegd hebbende, de attractie staat of valt in dit geval met het acteerwerk. Neem die gecreëerde sfeer weg en dan heb je eerlijk gezegd wel een awkward vertoning. Een beetje jammer dat het niet meer dan dat heeft.

Tot slot kan ik jullie dus vertellen dat dit dus een ervaring is die je alleen kan waarderen als je de anime van Psycho Pass een warm hart toedraagt. Heb je hier niks mee? Dan zul je 99% van de tijd denken “waar de f*k ben ik mee bezig?”




There are no comments

Add yours

Laat een berichtje achter

%d bloggers like this: