J-Stars Victory VS – Review

Gerrit vroeg zich altijd al af hoe een gevecht tussen Naruto, Ichigo, Luffy en Goku zou zijn. Gelukkig kon hij dat in J-Stars Victory VS meemaken. Verschillende populaire characters van Shonen Jump verzamelen zich in een game, dat moet wel episch zijn toch? En dat was het ook! Lees hieronder de review.

Eerste stapjes
Daar zit je dan… voor een groot beeldscherm met overal Japanse teksten. Ik wist bijgod niet wat alles betekende. Gelukkig kon ik op internet de vertalingen vinden van de menu’s. Als eerste begon ik met een gevecht in ‘Free Battle’ om de controls uit te vogelen. Ik koos Luffy als character en pakte voor de CPU Naruto. Op het begin was het allemaal heel wazig hoe het nou in elkaar zat, maar na een kwartiertje spelen had ik de smaak te pakken. Toen ging er een nieuwe wereld voor mij open.

Simpelweg awesome
Zodra je dit spel onder de knie krijgt, is het simpelweg awesome. Je kan übervette combo’s uitvoeren, geweldige super attacks afvuren, of gewoon jouw opponent door een gebouw heen rammen, dat vervolgens helemaal in elkaar stort. Ja, dan mag je wel jezelf een badass noemen. Bijna alles wat je ziet, kan kapot en dat gaat het vrijwel ook altijd. Je wordt gewoon hyperactief als je de tegenstander kapot ownt. Bovendien ziet het er allemaal ook heel bruut uit.

J-Stars2

Battle system
Je kan kiezen of je 1v1 wilt vechten, of 2v2. Daarnaast kan je ook nog een support character erbij pakken die om de 30 seconden op jouw commando een super attack kan uitvoeren.

Elke character heeft meerdere combo’s, super attacks en één ultimate attack. Sommige personages hebben zelfs een transformatie, zodat ze sterker worden. Elk personage zit anders in elkaar. Het battle system is in het begin wat ingewikkeld, maar als je het eenmaal doorhebt, valt het allemaal reuze mee.

Je kan altijd super attacks uitvoeren, dat wel ten koste van je ‘Stamina Bar’. Je kan je ‘Stamina Bar’ opvullen door op te laden. Voordat jij je ultimate attack kan uitvoeren, moet je eerst een drive opbouwen. Dit doe je door simpelweg je tegenstander helemaal in elkaar te rammen. Daarna kom je in een ‘Victory Drive’, zodat je in een bepaalde tijd je ultimate attack kan uitvoeren, maar let op, je hebt maar 2 kansen om het te raken. Als je een vijand afmaakt, krijg je een punt. Welke team het eerst 3 punten heeft, wint het gevecht.

Story Mode
Na ‘Free Battle’ begon ik aan ‘J-Adventure’, de story mode van de game. Helaas viel deze mij erg tegen. De cutscenes bestaan uit stilstaande plaatjes met tekst zonder voiceacting. Hier en daar een zit er wel een Japans gesproken woordje in, maar daar blijft het ook bij. Je moet met een scheepje de wereld rondvaren (wat er wel mooi uitziet), om vervolgens van plaats naar plaats te varen om missies te doen.

De missies bestaan alleen maar uit het winnen van gevechten, maar dat is natuurlijk niet erg om te doen! Wel jammer dat er geen brute cutscenes inzitten, of speciale Boss Battles exclusief voor de story mode. Verder kan je kiezen uit 4 verschillende story modes, maar ze verschillen vrijwel niks van elkaar. Het enige verschil is de characters waarmee je speelt, voor de rest is het ’t zelfde liedje.

J-Stars3
(Plaatje hiervan is vertaald)

Online
J-Stars Victory VS kan je ook online spelen, wat nóg intensiever is dan tegen de CPU. Het geeft ook meer voldoening als je een match wint van een online player. De gameplay is uiteraard gewoon hetzelfde. Je kan kiezen tussen Ranked en Player Matches. Bij Ranked Matches krijg je een rang, afhankelijk van hoeveel gevechten je wint en verliest. Player Matches zijn meer voor de lol, want daar verlies je niks als je een battle verliest.

Conclusie
Deze game is zeker geschikt voor mensen die +/- 3 of meer Shonen Jump series leuk vinden. Vooral de populaire anime, die bevatten meer speelbare personages. Het battle system is redelijk makkelijk om te leren, maar je hebt veel skills nodig om het te masteren. Geen zorgen, als je dit ook met vrienden wilt spelen, heb je altijd nog split-screen gevechten voor 2 spelers. Met 39 unieke speelbare characters en 13 support characters heb je genoeg variatie om de game te blijven spelen. Door de vette characters, brute attacks en vernietigbare omgevingen zit je bij elk gevecht op het puntje van je stoel!

8.3

• Hoge kontschopperij
  • Stages met veel vernietigbare objecten
  • De game heeft zowel single als team battles
  • Grote selecte uit speelbare characters
  • Super tof battle system
  • Special en ultimate attacks zien er awesome uit

• Story mode kon beter
  • Character selection screen redelijk onoverzichtelijk
  • Niet van elke Shonen Jump serie (die erin zit) zit een stage waar je in kunt vechten
  • Helaas geen Amerikaanse en Europese release

Story Mode
6
Gameplay
9
Graphics
8
Ultieme Bruutheid
10

There are 7 comments

1. Cynster

Waar kan ik J-Stars Victory VS voor de Vita voor een normale prijs krijgen (fysiek)… Op Ebay zijn ze vrij duur.
    Goed geschreven ;) Een must have voor anime fans denk ik zo :P

2. Riocaa (@Riocaa)

Yoo klinkt zeker vet, jammer van de story mode maar ach ja, zo’n spel speel je voor de epische ervaring en super vette battles! Ik ben helemaal hyped nu!

Vraagje, ik weet toevallig dat jij een enorme Naruto Storm fan bent! is de intensiteit van deze game gelijkwaardig aan die van bij Storm 3?

• Gerrit

Ik vind de intensiteit van J-Stars ongeveer wel gelijk liggen aan die van Storm 3. Hoewel het bij J-Stars meer chaotisch is met grote vernielingen om je heen, ligt de intensiteit van Storm 3 vooral om de tactiek om elkaars sub bar leeg te krijgen en dan toe te slaan.

Begrijp me niet verkeerd, beide spellen zijn heel tactisch, maar dan heeft voor mij Storm 3 net wat meer tactiek en J-Stars Victory VS meer brute, chaotische, epische vernielingen.Maar om goede aansluitende combo’s uit te voeren in J-Stars moet je het ook tactisch aanpakken.

• Gerrit

De menu’s zijn allemaal in het Japans, hooguit paar Engelse woordjes zoals: “Press Start”, maar daar blijft het ook bij.

Op internet kan je wel vertaalde menu’s vinden, zodat je de menu’s gewoon in het Engels kan lezen.