http://japatrees.nl/wp-content/uploads/2014/06/toshio.jpg

Interview met befaamd Manga-artiest Toshio Maeda

Het is zover! We hebben een weer celebrity gestrikt in onze tentakels!

Een aantal maanden terug, op Tsunacon 2014, heb ik kennis mogen maken met misschien wel een van de befaamdste manga-artiesten aller tijden. Hij wilde graag mee werken aan een interview. Dus hierbij: een interview met controversieel manga-artist Toshio Maeda!

Je moet al even otaku zijn om bekend te zijn met de naam Toshio Maeda. Zijn doorbraak was namelijk al in de jaren ’80. Toshio Maeda publiceerde toen ‘Urotsukidoji’. Deze manga (en later ook anime) wordt gezien als een van de meest invloedrijke manga/anime in Europa en Amerika. Je kunt deze film dan ook huren in de betere videotheeks. Toshio Maeda is vooral bekend vanwege zijn slinkse manieren om censuurregels te omzeilen. Ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik hiermee bedoel, dus zal ik het niet al te sappig uitleggen. Het komt er op neer dat in zijn manga tentakels de lichaamsopeningen ‘verkennen’. Toshio Maeda is hiermee benoemd tot uitvinder van het Tentakelhentai-genre. Toen Urotsukidoji ook naar Europa en Amerika kwam, heeft dit er ook voor gezorgd dat veel mensen manga en anime als vieze strips en tekenfilms zijn gaan beschouwen. Je zou dus kunnen zeggen dat Toshio Maeda immens veel invloed heeft gehad. Behalve Urotsukidoji heeft hij nog veel meer manga getekend, waarvan velen ook tot anime zijn omgezet. Ondertussen is hij gepensioneerd en reist hij de hele wereld af om naar grote anime/manga-events te gaan.

Urotsukidoji: deze anime was zijn definitieve doorbraak

Urotsukidoji: deze anime was zijn definitieve doorbraak

Diederik: Meneer Maeda, waarom wilde u graag manga-tekenaar worden?

Maeda: Toen ik jong was, leerde mijn 2 jaar oudere broer mij de fijne kneepjes van het manga tekenen. Dit is me altijd bijgebleven, en toen ik wat ouder was heb ik uiteindelijk een keuze moeten maken over de rest van mijn levensweg. Een ‘salaryman’ worden leek mij te saai, ik zocht naar iets kleurrijkers. Zo ben ik in de wereld van de manga terecht gekomen. Ik had toen geen idee hoe het allemaal uit zou gaan pakken.

 

Diederik: Wat waren uw favoriete strips als kind?

Maeda: Als kind hield ik vooral van komische stripboeken. Op mijn 17e liep ik tegen de comics van Neil Adams (Batman, X-men) aan, en die lieten een enorme indruk achter. Daarvoor hield ik erg van Mitsuyoshi Sonoda.

(Mitsuyoshi Sonoda is een manga-artiest die vanaf de 2e wereldoorlog actief was. Ondertussen is zijn werk zelfs in Japan nog moeilijk te verkrijgen. Hij is vooral bekend omdat hij de eerste manga ooit over voetbal schreef: Akaki Chi no 11.)

Akaki Chi no 11: eerste serie over voetbal ooit

Akaki Chi no 11: eerste serie over voetbal ooit

Diederik: Toen Urotsukidoji werd uitgebracht, en verfilmd werd, bent u in een klap heel erg beroemd geworden wereldwijd. Hoe heeft u dat ervaren?

Maeda: Het is vooral de anime van Urotsukidoji die het hem deed. Toen deze begon te draaien was ik zelf in Japan, en heb daardoor weinig meegekregen van de populariteit in het Westen. De manga versie is 2,5 miljoen keer verkocht, maar ik denk dat ik alleen bij een bepaald publiek beroemd ben geworden.

(Om dit aantal in context te plaatsen: 2,5 miljoen verkocht op een bevolking van 117 miljoen is enorm veel.)

 

Diederik: Veel mensen beschouwen uw manga als erg schokkend. Zij zien uw invloed in de manga-wereld als een slechte invloed. Wat vindt u van deze mening?

Maeda: Mijn manga is slechts bedoeld voor volwassenen, en het lijkt me inderdaad niet goed om ze aan kinderen te laten lezen. Ik voel me totaal niet schuldig over de aanstoot die mijn manga zou kunnen geven. Volwassenen moeten zelf kiezen of ze het willen lezen of niet.

(Maeda is zich waarschijnlijk niet bewust van de invloed die hij heeft gehad in Europa en Amerika. Toen Urotsukidoji naar het Westen kwam, werd deze erg snel populair. Er ontstond in die tijd een groep mensen die manga en anime begonnen te promoten. Ook de hentai werd gepromoot, waardoor veel mensen een gek beeld kregen van de productie uit het Oosten. Al lang wordt er door veel mensen gek tegen manga en anime gekeken vanwege deze reden. Pas ongeveer sinds 2000 begint de lucht wat op te klaren.)

 

Diederik: Als u de manga en anime van nu zou vergelijken met de tijd waarin u groot bent geworden, wat valt u dan op?

Maeda: Volgens mij wordt de manga-markt steeds breder. Er komen steeds meer genres op en je kunt tegenwoordig over elk onderwerp wel iets leuks vinden. De manga verovert langzaam de wereld.

 

Diederik: Wat is uw favoriete eigen manga?

Maeda: Het leukste om aan te werken vond ik een van mijn eerste manga’s: Chi no Wana (Val van bloed) uit 1987. Dit was de eerste langlopende serie waarvan ik het verhaal én de art helemaal zelf had verzorgd. Deze manga heeft echt een goed gevoel achtergelaten en een hoop herinneringen natuurlijk.

 

Het is maar wat je aantrekkelijk vindt...

Het is maar wat je aantrekkelijk vindt…

Maeda is misschien geen pionier op het gebied van tentakel erotica. Al in de 19e eeuw werden tentakels door Hokusai gebruikt voor een ‘speciaal’ effect. Wel is Maeda pionier op het gebied van de strenge Japanse censuur te omzeilen. Door deze historische stap heeft hij een stempel gezet op het Japanse entertainment. En hier mag hij trots op zijn! Gelukkig is hij dat ook, en wil hij dat er op zijn grafsteen ‘Tentacle Master’ gebeiteld wordt.

Ik dank Maeda-san hartelijk voor zijn medewerking!

前田さん、心より感謝しています!




There is 1 comment

Add yours

Laat een berichtje achter

%d bloggers like this: