Glass Heart Princess: PSP review

Eindelijk is het einde in zicht. Mocht je de laatste paar otome-reviews gemist hebben, dan kun je ze hier op Japatrees.nl in hun volle glorie lezen.
Glass Heart Princess is op het moment ontzettend hot in Japan. Er zijn zelfs in korte tijd al meerdere delen van de hete mannen game uit gekomen. Het spel zou zelfs perfecte hetero mannen weten te hersenspoelen, maar dan hebben we het natuurlijk wel over Japanners. Hoe dan ook, ik moet achterhalen wat het geheim achter deze otome game is. Ik heb zo’n gevoel dat ik het beste, of juist het foutste, voor het laatst bewaard heb…

De basis
Glass.Heart.Princess.full.1360011Wat me vrijwel direct opviel aan Glass Heart Princess was de toegankelijkheid. Het systeem lijkt me namelijk nagenoeg best goed te begrijpen zonder een 80-pagina lange guide, zolang je de controls aan het begin even wordt uitgelegd.

Het andere punt wat me aangenaam verraste was de sterk aanwezige spot jegens het otome game genre in het algemeen. De hele playthrough lang zag ik scènes die me verdacht veel deden denken Hakuoki en Uta no Prince-sama, alleen dan met een sarcastische twist. Erg leuk gedaan en ik heb me meerdere malen kapot gelachen. Blijkbaar was ik gelukkig niet de enige op deze aardbol die vond dat sommige shit echt te ver ging in dit soort spellen.

De hunks
Oke, laten we kort maar krachtig zijn; je kan kiezen tussen een vampier met een slecht kapsel, een dief die zo uit een slechte versie van the phantom of the opera gestapt kon zijn, een leeghoofd van een alien en een trigger-happy butler.

L_g0023798914Ik kon geen moment de permanente bad hair day van de vampier aanzien, dus die werd het al niet. Ik was bang dat er rare dingen in mijn achtereinde gestopt zouden worden als ik de alien koos. De butler was dan mijn eerste keuze. Hij moet alles doen wat ik hem zeg in principe en als de sadist die ik ben klonk dat wel aanlokkelijk. Maar toch ben ik voor de blauwharige Yukito gegaan. Hij is namelijk een hardcore arcade-gamer en wat is nou sexier dan dat?
Yukito is een onbegrepen jongeman, zoals veel tieners dat zijn. Omdat hij vaker lesuren skipt wordt hij al snel verdacht van vreemde praktijken door zijn klasgenoten, waardoor hij niet veel vrienden heeft. Eigenlijk is hij gewoon heel lief, houdt van puppies en is een verlegen beginneling in het spel der liefde. Zijn route heeft het meest logische vervolg, aangezien je begint als vrienden wat langzaamaan uitbloeit tot handje-in-handje lopen. Je leert hem beetje bij beetje kennen en uiteindelijk kom je ook achter het geheim van zijn spijbelen; hij is batman! Wacht, laat me dat anders verwoorden: hij is een gay-versie van batman! Ochja, gelukkig steekt mijn poepie zelf de draak met zijn flamboyante kostuum.

Glass Heart Princess_0061Alle vier de hunks hebben uit proporties getrokken persoonlijkheden en routes, maar gelukkig hebben ze veel zelfkennis. Ieder personage lijkt zich namelijk ervan bewust te zijn dat ze het er wel erg overdreven en dik bovenop leggen (vampieren en aliens, moet ik meer zeggen?) Heerlijk om eens cliché typetjes te zien, die door een paar kleine, maar toch essentiële aanpassingen weer interessant worden!

Het verhaal
De verhaallijn kan waarschijnlijk niet fouter dan dit; een stinkend rijke, knappe meid die nog nooit verliefd is geweest. Hier gaat het al mis; een chick beladen met geld waar nog geen een vent zijn glassheartprincess_0001_zps81b61894.jpeg?w=480&h=272territorium op heeft geprobeerd af te bakenen is gewoonweg onrealistisch. Anyway, zij heeft een zeldzame ziekte genaamd het Glass Heart syndroom. Oftewel wanneer het hart van onze heldin te snel klopt, sterf je. Gelukkig is er een oplossing: nee, het is geen wondermedicijn die de beste doktoren in Japan na jaren ontwikkeld hebben. Het is liefde, pure zoetsappige drab aan romantiek. Het is dan ook aan jouw de taak om dit arme kind aan de man te helpen.

Waarschijnlijk schrikt bovenstaand je een beetje af, ik deinsde er in ieder geval 5 meter voor terug, maar geen nood. De game zelf neemt de gehele plotlijn met een flinke hap zout. Zo stelt de heldin zich tijdens romantische stukjes vrij vaak de vraag “dit is belachelijk, zit ik soms in een of andere dating sim voor meisjes?!”
kanata01.jpg?w=640Waar ik ook erg om moet lachen is het feit dat er veel overduidelijke dingen aan de meid in kwestie, ondanks haar intelligentie, voorbij gaat. Ze is bijvoorbeeld daadwerkelijk verbaasd wanneer de robot-achtige gast met een klein groen zwevend wezentje een alien blijkt te zijn. Hetzelfde geldt wanneer ze erachter komt dat haar honnepon met de scherpe hoektanden – die ook nog eens van vleermuismotieven houdt – een vampier is. Die domme onwetendheid is altijd een irritatiepuntje in dit soort games en anime, gelukkig vindt ze dat zelf ook. “Waarom heb ik die bloeddoorlopen ogen, die hunkeren naar mijn dieprode levenssap, nooit eerder opgemerkt?” En wanneer er een weerwolf verschijnt, zucht ze en vraagt ze zich af of dit een of andere Twilight sequel is.

Er zit een stevige portie aan romantiek in deze game, waar ik raar genoeg niet van hoef te braken. Dit komt waarschijnlijk doordat de kusjes en knuffels lekker afgewisseld worden met cynisme en sarcasme. Het maakt het verhaal meer dan draagzaam.

Glass Heart Princess zorgt eindelijk eens voor een beetje opschudding in het otome-genre.

Gameplay
Mocht je het nog niet doorhebben: je kan letterlijk doodgaan in dit spel. Is het tongspel met je date iets te heftig? Dan rijst je hartslag de pan uit, ga je dood en het ergste; je afspraakje is verknald.

Om je nieuwe, hardcore liefdesleven aan te kunnen moet je je daarom goed voorbereiden. Dit doe je samen met je eigen butler en maid. Je butler maakt je klaar door middel van keiharde training, waardoor je je HB-limiet verhoogt. Kortom; door te joggen en uiteindelijk gigantische stoomwals achter je aan te slepen, kan je hart steeds meer aan. Zo ga je niet bewusteloos elke keer wanneer je crush ook maar jouw kant op kijkt.
Je maid laat je tegen je wil in het genot van ero manga’s, anime’s en games ondervinden. Als ervaren otaku weet ze namelijk wat iedere vent wilt en ze onderwijst jou hierin.
diagram.jpg?w=604Denk tegelijkertijd ook aan het hooghouden van je imago. Het is aan jou om erachter te komen of jouw hunk meer van schattige of stoere typetjes houdt.

Bovenstaande trainingen moet je afwisselen om een happy ending te krijgen, en geloof me het is nog best lastig. Als ik wil rage quitten omdat ik te vaak doodga en het is geen RPG, dan ben ik onder de indruk.

De gameplay is waarschijnlijk nog het beste aan deze game. Vooral de dreigende hartslagmeter in de rechterhoek van mijn scherm zorgde voor die extra spanning.

Conclusie
Gelukkig heb ik het beste voor het laatste bewaard. Hakuoki was enigszins vermakelijk, maar komt zeker niet in de buurt van Glass Heart Princess. Deze game doet wat er meer zouden moeten doen in het otome-genre: de draak steken met zichzelf. De scriptwiters weten wat ware romantiek is en beseffen gelukkig ook dat deze niet echt bestaat.

8.7
Booyah!

• Makkelijk te begrijpen voor niet-Japanners