Book Review: Pindakaas en Sushi

Zoals jullie allemaal weten is het boek Pindakaas en Sushi, geschreven door Roderick Leeuwenhart, op Animecon 2014 met groots spektakel uitgekomen. Het Japatrees-team heeft dan ook niet kunnen wachten en is meteen naar Rodericks stand gerend om ook ons eigen exemplaar in handen te krijgen. Hierbij onze review over dit geweldige boek!

Pindakaas en sushi -stand

De ware aard van de animeconventie

Ineens staat hij voor me. Een jongen uit het niets, gekleed in een harnas dat er zowel Japans als Europees uitziet. Even wil ik me corrigeren, maar nee, een kostuum is het niet. Dit is echt. Een kuras met sierpatronen op de borst en een zilveren helm op het hoofd. Zijn gezicht zit verborgen achter een dichtgeklapt vizier. ‘Goedendag ridder’, zeg ik, want de neiging is mee te gaan met zo’n overtuigende vertoning.‘ Dit is de eerste ontmoeting tussen Marle en de ridder, waaruit een lang maar spannend verhaal voortvloeit.
Pindakaas en sushi speelt zich af op een Nederlandse animeconventie. Het hoofdpersonage, de journalistieke Marle, gaat hier naartoe om een sappig stukje te schrijven over het nerdy fenomeen en zo bij haar vervolgopleiding aangenomen te worden. Haar vriendinnen, Joyce en Esther, weten hier niks vanaf en denken dat ze gewoon voor het plezier meegaat. Op zoek naar een scoop die ze kan gebruiken ontmoet Marle de ridder (een ervaren cosplayer). Hij weet veel over conventies en hij kan haar goed helpen. Totdat hij erachter komt dat hij gewoon gebruikt wordt voor Marles werkstuk. Hij loopt daarom, volledig terecht, boos weg. Marle voelt zich hierdoor erg lullig en zal de rest van het weekend hem proberen terug te vinden om haar excuses aan te bieden. En natuurlijk om achter de ware aard van de ‘animeconventie’ te komen. Zal ze hem vinden?
Ik geef geen spoilers, want dit boek is zeker de moeite waard om te lezen!

GTST, maar dan op een conventie

Het boek is ongeveer 200 pagina’s dik en er gebeurt dan ook erg veel in. Het is moeilijk te duiden wat nou precies het onderwerp is van het boek. Aan het begin van het boek lijkt het vooral ‘voor het eerst een animeconventie bezoeken’ te zijn. Als je echter verder in het boek vordert, zul je merken dat er veel meer achter zit. Zo komen ook weggestopte jeugdtrauma’s, de betekenis van echte vriendschap en zelfs automutilatie aan bod. Dit zorgt ervoor dat op een gegeven moment het boek naar mijn gevoel de oorspronkelijke bedoeling overstijgt: het verhaal wordt iets te zwaar. Toch zorgen al deze verschillende onderwerpen voor een interessant geheel. Wanneer je eenmaal begonnen bent met lezen zul je niet meer kunnen stoppen. Dit komt ook door Rodericks schrijfstijl: een mix van jongerentaal en literair proza. Soms doet de stijl een beetje gedwongen en vergezocht aan, maar het is zeker niet moeilijk om doorheen te komen.

Een weekend vol nieuwe herinneringen

Wanneer je het boek leest, zul je als ervaren con-bezoeker vanzelf gaan nadenken op welke animeconventie het nou eigenlijk afspeelt. Ikzelf denk dat het hier om Abunaicon gaat. De gangen waar Marle maar blijft verdwalen heb je immers nergens anders. Dit vind ik dan ook het beste gedeelte van het boek: het gevoel dat je je op een echte con bevindt. De lange rijen voor de ingang op vrijdag, en de lege portemonnee op zondag: het hoort er allemaal bij. Marle komt op de meest memorabele plekken van conventies: de dealerroom, gameroom en ook bij het concert van de zaterdagavond. De opmerking in het boek dat een con aanvoelt als een jaar vol nieuwe ervaringen, is dan ook een sprekende vergelijking.

…Lezen dus!

Kortom: dit boek is een must voor iedereen die wel eens een conventie bezoekt. Ook als je geen geld meer hebt voor conventies, kun je je voor 15 magere euro’s wanen op een conventie. We zijn dan ook blij om te horen dat er al snel een deel 2 zal verschijnen van Pindakaas en Sushi. En wil je een handtekening op je exemplaar van de grote meester? Roderick Leeuwenhart zal zijn boek signeren bij zijn stand op Tomofair (zie daarvoor onze eerdere blog over dit nieuwe evenement.)

There is 1 comment