Book review: A Geek in Japan

Een paar maanden geleden bestelde ik het boek ‘A Geek in Japan’ van Héctor García. Sindsdien heb ik het boek niet meer weg kunnen leggen. Van Japanse geschiedenis tot wifi in Japan: álles staat erin. Een must voor elke otaku dus.

Het boek is opgedeeld in twaalf hoofdstukken. De eerste zeven hoofdstukken gaan vooral over de Japanse cultuur: geschiedenis, symbolisme, de harde Japanse werkmaatschappij en nog veel meer. De drie hoofdstukken die dan volgen gaan over de Japanse popculture. De geschiedenis van manga komt uitgebreid aan bod, maar ook de opkomst van de Japanse cinema. Het boek sluit af met twee hoofdstukken over hoe je een vakantie in Japan overleven kan. Vol handige tips over wat je het best mee kan nemen en wat je het best thuis kan laten.

Maar wat is er nou zo goed aan dit boek? Er zijn toch honderden boeken geschreven over Japan? Ten eerste hoe compleet dit boek voelt. Op de meeste vragen over Japan kun je een antwoord vinden. Waarom zie je zoveel hakenkruizen als je Tokyo in google earth bekijkt? En waarom wordt er altijd gezegd dat Japan een van de veiligste landen van de wereld is? Je kunt het allemaal lezen in dit boek. Ten tweede is het ook een boek wat je voor je plezier uit je boekenkast pakt. Het staat vol plaatjes die aansluiten bij de tekst. Het boek raakt dus niet snel saai. Ook de schrijfstijl is vlot en eenvoudig te begrijpen (wel in het Engels overigens).

Het boek bevat ook een originele guide van Tokyo. In hoofdstuk 11 kun je lezen over alle leuke en speciale plekken die je zeker moet bezoeken. En omdat het boek is geschreven door een geek (de naam van het boek verraadt het al), staan er ook leuke tips in voor otaku die je in andere guides niet tegen zult komen. Wat ik zelf het interessantste gedeelte van het boek vond, was het hoofdstuk over het Japanse volk. Door dit te lezen kreeg ik een goed idee waarom Japanners zo anders zijn dan ons. Zo leer je waarom Japanners zo vaak het woord ‘chotto’ gebruiken, en lees je over hoe je Iki en Wabi Sabi overal in de Japanse cultuur terugvindt.

Dit boek is dus een echte aanrader. Je kunt het voor ongeveer 15 euro kopen op Amazon.co.uk. Als je na het boek nog geen genoeg hebt gekregen: García heeft ook nog een internetblog genaamd kirainet.com. Helaas moet je daar wel Spaans voor kunnen.

There is 1 comment

1. Dorsos

Bedankt voor deze review. Ik ga het boek zeker bestellen. Mochten jullie nog meer van dit soort boeken kennen dan lees ik er graag over.