Anime Review: Jojo’s Bizarre Adventures — Stardust Crusaders

David Productions
16 (ongoing)
4 april 2014 (JPN).

Al een dikke twee maanden kunnen we de avonturen van ‘derde’ telg uit de Joestar-bloedlijn volgen. Hoog tijd om te kijken of de anime, van de toch al wat oudere manga, vandaag de dag nog stand houdt.

Vervelende voorvaders

NOOOOOO-500x277

De avonturen van Jonathan en Joseph konden me niet echt bekoren, Hamon(Ripple) voelde in mijn ogen niet echt als een coole power en de vechttechnieken lieten me koud. De innerlijke energie van je adem los laten was vrij lame. In meer dan een gevecht heb ik me ook behoorlijk verveeld, en ik betrapte me erop dat ik vaak met andere dingen bezig was. Bovendien waren met name de avonturen van Jonathan redelijk gerusht, mede hierdoor voelde zijn avonturen ook niet heel bizar ,en dat mag natuurlijk niet met zo’n titel. Battle Tendency (deel 2) deed het al iets beter, maar toen kwam deel 3.

Bizarre Adventures

tumblr_n3zgjgGkOg1t1fkero10_1280

Het verhaal begint met de vondst van een kist met daarop de letters D-I-O….. juist! De vampier en bad-guy uit deel 1 (die overigens wél cool was) is terug. Het pratende hoofd dat lasers schoot heeft het lichaam van Jonathan over genomen en heeft zo’n 100 jaar op de bodem van de zee gelegen. Vissers vinden de kist en dan weet je dat de spreekwoordelijke stront weer aan de knikker is. Na een timeskip voert het verhaal ons naar een gevangenis in Japan, Jotaro Kujo staat op het punt zich door zijn kop te knallen, maar dan wordt de kogel tegen gehouden door een soort van guardian-spiritachtig iets: de ‘stand’. Jojo de derde weigert door deze ‘kwade geest’uit de gevangenis te komen. Deze stand rooft ondertussen allemaal luxe artikelen voor Jotaro, o.a. een radiografisch bestuurbare wagen en een koud biertje, zodat de beste man zich niet verveeld in de nor. Er is een feniks voor nodig om de held in wording te overtuigen om uit zijn cel te komen. Een bizar begin van een heerlijk bizarre serie. Now this I like!

Complete Crusade

JoJo_s_Bizarre_Adventure_Anime_Screengrab

Het verhaal gaat vervolgens verder over hoe Jotaro en zijn opa Jospeh Joestar samen met twee reisgenoten de wereld afreizen om Dio te verslaan. Deze is verantwoordelijk voor het manifesteren van de stands in de Joestar bloedlijn. Jojo’s moeder heeft namelijk ook een stand maar omdat ze te zwak is wordt ze er door vergiftigd. Met 50 dagen op de klok reizen onze helden van Japan naar Egypte om de vampier te verslaan en moeder/dochter te redden van een zekere dood.  Gelukkig is het allemaal niet zo makkelijk. Overal ter wereld heeft Dio huurmoordenaars, die bijna allemaal lekker vreemd en wreed zijn. Neushoornkevers die kelen door vreten, transformerend slijm en moordenaars die je alleen in de spiegel kunt zien. Je kunt het je haast zo gek niet bedenken of het zit erin. Deze Jojo’s kent kleurrijke karakters, keiharde villians , bloed, gore, verlies, pijn, en onconventionele helden. Humor, actie en zelfs een klein beetje ontroering Jojo’s “kruistocht der sterrenstof” biedt een complete ervaring . Ondanks dat de nodige clichés zullen passeren heb ik nooit het gevoel dat de serie hierdoor aan kracht inboet. Elk cliche past moeiteloos in dit universum zowel door de retro-feel als de bizarre wereld waarin de clichés nét even anders gebruikt worden.

Retro

JoJos-Bizarre-Adventure-Stardust-Crusaders-Screenshot-01

De visuele stijl van de serie is fantastisch , de dreigende blikken worden voortdurend kracht bijgezet dankzij grote Japanse koeienletters, die de emotie beschrijven. Het is zowel komisch als emotie-versterkend, als een villain iets verkeerd zegt en je ziet opeens Jojo kijken terwijl groot het woord ‘woede’ door het beeld zweeft. Dan denk je echt ‘OMG you did NOT just say that! you’re gonna get it now BIATCH!. Waarna je gelijk ook keihard getoond wordt doordat de baddie een afranseling krijgt die Luffy’s gatteling-gun-aanval compleet weg blaast. “Ora Ora Ora Ora Ora!” De personages zelf en de omgevingen waardoor ze wandelen lijken te zijn uitgevoerd in een lichte grijs filter, die me een beetje laat denken aan de jaren 80/90 anime series, en aangezien deze serie zich in de 80′s afspeelt voelt dit helemaal niet verkeerd. De stands zijn allemaal juist heel kleurrijke uitgevoerd en lijken niet helemaal van dezelfde wereld te zijn, wat dan ook volledig klopt. . De mannen in deze serie zien er namelijk allemaal uit alsof je anabolen voor een prikkie kan kopen bij het Kruidvat. De anabole-Johny-look is normaal niet mijn ding, maar hier zeg ik volmondig ja

Pokémon

tumblr_n3zgjgGkOg1t1fkero9_1280

Heb ik dan helemaal niks waar ik over ga lopen zeiken? Natuurlijk wel, mijn kritiekpuntje is ook meteen de reden waarom ik zolang heb gewacht met deze review. De serie kent namelijk een kale verhaalstructuur. Elke aflevering is een beetje opgebouwd zoals de (betere) aflevering van Pokémon. De hoofdrolspelers stuiten op probleem A. Probleem A blijkt te woorden veroorzaakt door villian B na een kort gevecht ontdekt Jotaro of een van zijn kompanen  zwak punt C om vervolgens het gevecht te winnen. Vervolgens maken onze helden nieuwe vrienden met degene die ze verslagen hebben of (en gelukkig gebeurt dat ook geregeld) rossen ze hem compleet af. En daarna wordt de reis naar Egypte vervolgd. Terwijl de spierbundels de zonsondergang tegemoet lopen, rijden of varen worden we getrakteerd op een “wordt vervolgd”. Dit klinkt suf en dat is het ook wel een beetje. Zeker als dit trucje alsmaar herhaald wordt. Maar zodra we er een andere analogie bij pakken lijkt het weer te kloppen. Neem Street Fighter 2, je reist de wereld af en elk land is een stage met een nieuwe vijand om uiteindelijk bij de grote baas aan te komen. Leuk en enigszins passend maar echt van deze tijd is het niet meer. Verder ben ik niet helemaal happy met het feit dat de stands gebaseerd zijn op tarrot-kaarten (al verandert dit nog in de loop van de serie). (Spirit) Persona(ges) die uit tarrot kaarten voorkomen die als spirit vechten voor hun kaarthouder hebben we al eens eerder gezien.

De anabole-Johny-look is normaal niet mijn ding, maar hier zeg ik volmondig ja

Manta

Jojo’s is dus  een ontzettend gave serie, die veel van de huidige series achter zich laat qua awesomness. Maar mede doordat de manga waarop hij gebaseerd is al redelijk oud is, komt de serie af en toe een tikkeltje gedateerd over. De serie is een beetje zoals een Opel Manta, een super coole retro wagen die lekker fout is met met power in huis. Maar soms loopt het beestje niet helemaal lekker  door zijn hoge leeftijd . Heel even haalt dat je uit je flow, maar na een moment van bezinning denk je fuck it! Dit is gewoon awesome. En dan ga je vol gas op weg naar je volgende bizarre avontuur.

8.5

• Vele malen beter als zijn voorgangers
  • Unieke en brute gevechten dankzij Stands