Anime Review : Chaika -The Coffin Princess

Start serie:

Chaika – The Coffin Princess (棺姫のチャイカ Hitsugi no Chaika?)
Adventure, Comedy, Fantasy
Bones
12 Aflevering + tweede seizoen in oktober
9 april 2014 (JPN).

Chaika Kawaii, Chaika Sugoi, Toru warui kami! De afgelopen dagen heb ik me prima vermaakt met de avonturen van een klein meisje dat niet in volzinnen kan spreken maar wel een gigantische doodskist op haar rug draagt. Ook heb ik me zitten verwonderen over een van de slechtste anime kapsels ooit! Een zeer vermakelijk verhaal en wat vreemde stijlkeuzes, beide zijn ingrediënten van de relatief nieuwe anime Hitsugi no Chaika. Weet het magische meisje ons uiteindelijk te betoveren, of zijn de stijlkeuzes een nagel aan haar doodskist?

Cliche

tumblr_inline_n5y2p3Nueb1rrn5dn

Het verhaal van The Coffin Princess is zeer vermakelijk, al worden clichés hier niet geschuwd. Het verhaal verteld over de kwaadaardige keizer Gaz, die 500 jaar leefde omdat hij zo machtige was in de magie, in zijn keizerrijk experimenteerde hij op zijn onderdanen om nieuwe en sterkere magie te ontwikkelen. Maar plots verschenen er 8 helden ten tonele die deze slechte man wisten te doden. Zijn lichaam was echter zo rijk aan magie dat het werd verdeeld in acht stukken. Elke held kreeg een lichaamsdeel, je moet er maar blij mee zijn, dat tot op de dag van vandaag (5 jaar later) functioneert als krachtig magisch artefact. Toen verscheen Chaika ten tonele, haar missie is keizer Gaz ten ruste leggen, in de doodskist die ze met zich mee draagt. Maar buiten dat ze een magische sniper rifle in die kist verbergt , heeft Chaika ook nog een groot ander geheim. Samen met de door haar ingehuurde saboteurs Toru en Akari gaat ze op een zoektocht om de acht helden te verslaan, hun lichaamsdelen te claimen zodat ze keizer Gaz eindelijk een waardige begrafenis te kan geven. Natuurlijk blijkt niet zoals het lijkt, Chaika lijd aan geheugenverlies en eigenlijk weet niemand iets over  de kwaadaardige keizer. Een zoektocht vol plot-twists is dan ook onvermijdelijk. Niet alleen moet het drietal alle helden zien te vinden, ook worden ze achterna gezeten door de nobele ridder Gilette die koste wat kost wil voorkomen dat de lichaamsdelen van de keizer bijeen worden gebracht en de wereld een duister lot tegemoet gaat.

ibn6ogskZBJrH3

Final Fantasy

Het verhaal is dus niet bijster origineel maar wordt wel prima uitgevoerd en verteld, de plottwist houden het verhaal zeker interessant. Het verhaal zou zeker niet misstaan in een goede Final Fantasy. En daar houden de vergelijkingen met de game serie van Square-Enix nog niet op. Ook qua beschaving lijkt de wereld er oo de bekende J-RPG serie.  Er is een kenmerkende mix tussen de standaard ‘middelseeuwse fantasy’ die aangevuld wordt met wat technologie die berust op basis van magie. In deze samenleving spelen ook klassen een belangrijke rol, waarbij (wapendragende) mensen worden opgedeeld in bekende archetypes zoals cavelier, mage, bandit, warrior en saboteur. Creatief is het allemaal niet, maar tegelijk voelt het wel heel vertrouwd en goed. Ook dieren zoals eenhoorns en cockatricen of wapens zoals de blade whip hebben we eerder gezien. Het is dan ook misschien jatwerk, maar jongens dan hebben we hier wel te maken met een lvl 100 thief want alles komt op een hele mooie manier samen.

Standaard Custom

Chaika - The Coffin Princess Screenshot 2

Natuurlijk kun je zelfs als meesterdief niet alles stelen, je moet natuurlijk nog altijd zelf je personages ontwerpen, je dialogen schrijven én je eigen stempel op je werk zetten. Helaas maakt de serie juist hier de meeste slippertjes. Zo is Toru ,die dient als protagonist in deze serie, voorzien van het meest afgrijselijke kapsel dat ik ooit in een anime of J-RPG heb gezien, met twee lokken haar die kruislings op zijn hoofd vallen ziet hij er al belachelijk uit, maar als hij in  saboteur mode gaat  worden zijn ogen en haren rood, en verschijnt er een x op zijn zicht, die wonderbaarlijk uit de puntjes van die lokken haar lijken te komen. Dit oog echt ongelooflijk suf! Ook zusje Akari heeft een vrij inspiratieloos design, en de cavalier Gilette is al helemaal generiek en smoelloos. Chaika is het enige personage waarvan het design me wel aanspreekt.  De rest van de personages doen me een beetje denken  aan “het standaard mannetje” dat je krijgt als je je eigen character mag ontwerpen, je kiest je klasse en vervolgens mag je je character gaan customizen. Die stap slaan de makers van The Coffin Princess dus over, ze kiezen een klasse, een standaard poppetje verschijnt en ze drukken op start.

Chaika Chaika Chaika

gEqF1Uk

Bijna was ik na de eerste aflevering afgehaakt door het uiterlijk van de personages, maar achter de  nietszeggende gezichten schuilen diepe mooi uitgewerkte personages. Dat ware schoonheid van binnen zit is dus zeker waar in deze anime. En  zelfs met de standaard gefabriceerde mensjes en al het jatwerk heeft de serie toch een eigen apart gevoel. Chaika die alleen maar in woorden kan spreken ( Chaika honger, eten, Toru koken) werkt best vertederend. Het verhaal van Toru, die dankzij Chaika weer een doel in zijn leven krijgt en buiten gevoelens van dankbaarheid wellicht nog andere gevoelens van haar ontwikkeld , is mooi uitgewerkt. Ook levert dit een spanning op met het persoonlijke verhaal van Akari die lijkt te verlangen naar de verboden liefde tussen broer en zus. Zo heeft ieder personage zijn eigen subplot en sores.  Maar soms gaan de schrijvers ook even goed de mist in. Chaika is vreselijk naïef  als drie ongure mannen haar een straatje inlokken met de belofte haar te helpen loopt ze mee. Dit levert zeer leuke scenes op, maar even later is ze tegen haar persoonlijkheid in opeens zo doortrapt dat ze wel weet wanneer ze moet liegen,  dit soort acties lijken echter helemaal niet bij haar te passen.  En zo zijn er meer dialogen die haaks op de personages lijken te staan. En soms heb je nog vreemdere discussies.  Zo moeten de twee dames zich verborgene houden en stilhouden om niet door Gilette gevonden te worden. Vervolgens vraagt Akari uit het niets : Chaika? Waarop Chaika (zonder context) antwoord met Ja Chaika. Waarop Akari reageert met hmmm Chaika. Dit terwijl de personages elkaar al kennen , in een situatie waar ze zich stil moeten houden  voelt heel vreemd, bijna als een montagefout.

Ironisch

Het is bijna ironisch dat een serie die draait over het stelen van lichaamsdelen het vooral moet hebben van haar jatwerk. Net als keizer Gaz bevatten alle onderdelen van deze serie behoorlijk wat magie, de personages, het verhaal, de setting, en ook de meeste gesprekken. Het  ’lichaam’ is alleen een beetje slordig in elkaar gezet, waardoor niet altijd alles even lekker past. Maar desalniettemin mag het eind product best bekeken worden.

7.5

• Verhaal
  • Chaika