Anime Review : Akame Ga Kill

Start serie:

Akame  Ga Kill  (アカメが斬る)
Adventure, Fantasy, Fighting
Sentai Filworks
24 (waarvan 9 op dit moment uitgebracht)
6 juli 2014 (JPN).

Akame Ga Kill gaat als serie nu alweer twee maandjes mee, de kritieken zijn zeer divers. Het wordt geprezen om zijn harde verrassende introductie en de hoeveelheid aan bloed. Andere mensen vinden de humor die de serie kent er niet in thuis horen. Andere mensen zien alleen maar stereotypes en platte karakters. Hoog tijd voor ons om zelf een oordeel te vellen.

agkKiller-Begin

De serie volgt de belevingen van Tatsumi, een beetje een standaard ventje. Hij verhuist uit zijn dorp om het te maken als held in de grote stad. Hij is naief en al snel wordt hij uit al zijn geld gescammed. Gelukkig is deze vreselijk standaard opening slechts een valse start van een prima anime.
HorribleSubs-Akame-ga-Kill-03-720p.mkv_snapshot_04.44_2014.07.23_23.27.56-1024x576Tatsumi wordt uiteindelijk geholpen door een vriendelijk jong meisje, ze huurt hem in als bewaking en beloofd hem te helpen zijn vrienden te vinden.
Maar plots wordt het rijke huishouden van het meisje aangevallen en staat het avontuur compleet op zijn kop. Het meisje blijkt namelijk een martelende psychopate te zijn, die mensen van  straat haalt, ze hoop geeft om ze vervolgens te drogeren en vreselijke experimenten op ze uit te voeren. De groep moordenaars die achter het meisje aanzitten blijken uiteindelijk een stel goedzakken te zijn  die slechts de straten van het keizerrijk willen schoonhouden…Hoewel met al het bloed dat in deze anime vloeit kun je niet echt van schoon spreken.

HorribleSubs-Akame-ga-Kill-08-720p.mkv_snapshot_01.10_2014.08.27_16.19.30-1024x576Een Dimensionaal?

Uiteindelijke besluit Tatsumi zich aan te sluiten bij de moordende rebellengroep Night Raid. De hele stad blijkt namelijk vergeven te zijn van corruptie, en achter veel onschuldige gezichten blijken uiteindelijke psychopaten te zitten. Anime News Network vond het verhaal zeer kinderachtig : There’s nothing mature about the idea that evil always takes the form of a psychopath or a power-hungry glutton, or that people become soul-dead assassins because something traumatic happened to them once, or that the physically weak are destined to become slaves and die weeping.
Maar met deze woorden slaan ze mijn inziens de plank volledig mis. Op het eerste gezicht komen alle evil-do’ers ronduit psychopatisch over. Maar de hele opzet van de anime is juist de twee gezichten van de mensheid laten zien. Het ene meisje wat zo lief lacht, en sterk in gerechtigheid geloofd kan doorslaan in haar missie, waarbij een zoektocht naar gerechtigheid slechts leid tot dood en verderf.  De ziekelijke serie-moordenaar die iedereen onthoofd is zo geworden door hoe de maatschappij hem heeft gemaakt.
HorribleSubs-Akame-ga-Kill-01-1080p.mkv_snapshot_16.43_2014.07.06_19.58.43-790x444De wereld van Akame Ga Kill is namelijk kei-hard. Ben je het niet eens met het systeem dan loopt het slecht met je af. Een dergelijke wereld, een dergelijk leiderschap zal er toe leiden dat mensen breken en doordraaien.
Ook de helden in de serie beseffen dat wat ze doen niet gerechtvaardigd is , moord is nooit gerechtvaardigd, maar in deze wereld moet het gebeuren. De wereld is ziek, de mensheid is ziek. Er is zoveel fout in deze wereld dat goed eigenlijk niet bestaat. Ondanks dat de meeste karakters psychopaten zijn is de wereld van AGK geen wereld van zwart en wit, eerder een wereld gevuld met een ontelbaar veel soorten grijs.

Akame ga Kill - 02 - Large 01Zou je janken, zou je lachen?

Een andere commentaar dat de serie meekrijgt is dat de humor uit de serie moet. In tegenstelling tot de conclusie die Anime News Network trok over de serie kan ik deze bewering niet zo makkelijk ontkrachten, want ook ik heb me afgevraagd of de serie niet sterker zou zijn zonder de humor. Uiteindelijk denk ik dat de humor toch nodig is. Je loopt namelijk veel sneller warm voor een personage dat je laat lachen als voor die koelbloedige killer. De mensen in deze serie zijn mensen. Ze willen verliefd worden, ze worden verlegen als ze geplaagd worden en ze twijfelen aan elkaars smaak. De humor die de serie kent voelt soms misplaatst, maar dit draagt juist bij aan het hele “alles is grijs” gevoel dat de serie voor mij  zo sterk maakt.
De anime is over het algemeen grauw en hard, personages die je in je hart sluit zullen sterven. Marteling verkrachting en machtsmisbruik zijn aan de orde van de dag.  Bloed vloeit rijkelijk en iedereen voelt sterfelijk en heel kwetsbaar. De humor staat daarmee in contrast. Vergelijk het een beetje met hoe het zou zijn als er heel veel Titty-Humor in Attack on Titan zou zitten. De humor doet de donkere ondertoon wat naar de achtergrond verdwijnen, hierdoor is niet alles even episch als het zou kunnen zijn.
imagesMaar de ongepaste humor staat ook symbool voor hoe mensen afgestompt worden door het geweld, hoe het je uiteindelijk veranderd en hoe de vele doden op den duur minder betekenen. De mensen in Night Raid proberen het beste te maken van de omstandigheden en geef ze eens ongelijk.
Ook wordt er door mensen geklaagd dat iedereen uit Night Raid alleen maar zijn ding doet vanwege zo’n treurig verleden! Ja er vloeien behoorlijk wat traantjes en de cliché trieste jeugd-verhalen vliegen je om de oren. Mensen vragen zich af of dit wel nodig is.
Antwoord: JA! Tuurlijk. De moordenaars zijn gekwetst en gepijnigd door een fout systeem en besluiten daarom er tegen te vechten. Actie en reactie, zoals het hoort. Wie zou (in zijn volle verstand) zich verzetten tegen een systeem dat tegenspraak met harde hand neerslaat, als dit systeem hem of haar nooit iets had aangedaan? Niemand!

sheeleJeeej Cliché

Akame Ga Kill is geen perfecte anime. De setting hebben we heel vaak gezien, de trieste achtergrond verhaaltjes hebben we meer dan eens gehoord en er zit weinig visueel spektakel in. Maar het is juist die herkenbaarheid die de serie zo lekker maakt.  De mensen worden gekwetst door dingen die wij ook zouden kunnen meemaken: een leven aan pesterijen, tot gruwelijke dingen gedwongen worden door je baas, racisme en discriminatie.  Akame Ga Kill is geen over de top spektakel , het is geen comedy het is niet zo rauw en hard als Attack on Titan. AGK is een slice of life, in een middeleeuwse big brother maatschappij,het is een gevecht tegen tirannie en corrupte, het is oprecht. De verhalen zijn veel gebruikt omdat ze werken, en hierdoor leef je met elke moordenaar mee.
HorribleSubs-Akame-ga-Kill-06-720p.mkv_snapshot_20.14_2014.08.10_20.04.06Je knijpt je billen samen tijdens een spannend gevecht, een minuut lach je om een kleine komische scene waarin Tatsumi door zijn zwaar gewonde Senpai uit het niets een enorme opdoffer krijgt omdat hij iets stoms zegt. Vervolgens twinkelen de sterretjes in je ogen als de held voor het eerst transformeert, wat ziet dat er gaaf uit. Een halve minuut later barst je in tranen uit omdat je een  geliefd karakter ziet sterven.
Akame Ga Kill is zowel voorspelbaar als onvoorspelbaar tegelijkertijd, het is rauw en hard, maar ook humoristisch en luchtig, je zal lachen en huilen, ze zult je soms ergeren aan de serie waarna je denkt damn wat is dit goed. De serie bied je van alles wat en persoonlijk vind ik dat helemaal geweldig, maar ik moet wél concluderen dat het gezegde “Jack of all trades, is master of none” ook voor deze serie enigzins opgaat.

8

• Bloederig en Hard
  • Personages waar je van gaat houden
  • Menselijk en oprecht
  • Persoonlijke groei en verlies

• Soms iets té speels
  • Voorspelbare motivaties
  • Oogt niet heel bijzonder

Verhaal
8
Personages
9
Orginaliteit
6
Meeslependheid
9

There are 2 comments

1. Barend

Deze anime is één van de weinige die ik in het Japans kijk,. het is namelijk echt een fucking brute anime waar ik elke week weer van geniet! Sentai FilMworks ( typfoutje Tjeu ;P) heeft mijn tweet beantwoord dat het wel heel gek moet lopen dat deze anime geen dub krijgt. Dus als je van dubs hou kan je deze rond volgend jaar kerst verwachten!