Abyss Odyssey review

Publisher Atlus komt met Abyss Odyssey aanzetten en zal vanaf morgen iedereen op PC, PS3 en Xbox 360 kunnen verblijden… of niet? Atlus weet me meerdere keren te charmeren met hun games, maar wellicht heeft Ace Team, de developer, net wat te veel hooi op de vork genomen… Maar liefst víér genres in één game?! Dat kan toch niet!
abysssssssssVan de ene kant was ik vrij enthousiast te noemen om een game te reviewen die beloofd een ultieme mix te bieden tussen platforming, roguelike RPG en fighting. Van de andere kant was ik ook wel een tikkeltje nerveus, want hoe lukt je dat in godsnaam?! En gelukkig kan ik hierbij alvast zeggen dat Ace Team in ieder geval aardig in de buurt is gekomen.

Gameplay heeft de overhand

Je begint te spelen met Katrien, een vurige dame die snel voortbeweegt maar weinig health kent. De later unlockte Ghost Monk is weer trager en kan tegen een stootje, terwijl de mooie Pincoya een mix van de twee is. Anyway, je probeert de slapende Warlock op de bodem van de Abyss te verslaan. Deze schone slaper heeft namelijk nachtmerries die langzaam de realiteit in sijpelen, wat betekent dat de bewoonde wereld geteisterd wordt door monsters nog lelijker dan je schoonmoeder. Wil je meer weten over wie Katrien of een van de andere characters is? Het diepgaande achtergrondverhaal kun je te weten komen door journals die je door de game heen kunt verzamelen. Volledig optioneel en op deze manier blijft de focus op de gameplay en level progressie! Voor ieder wat wils dus.

Potpourri

Mooi dat de speelstijl eens centraal staat bij een RPG-achtige game, maar wat houdt het eigenlijk allemaal in? Heel Abyss Odyssey biedt een heuse potpourri aan gameplay elementen.

Roguelike RPG

Als allereerst is deze Odyssey titel een Roguelike RPG. Voor mensen die niet bekend zijn met de term; roguelike is een subgenre van Role Playing Games en wordt gekarakteriseerd door onder andere het doorkruisen van verschillende levels en perma-deaths. Abyss Odyssey heeft een innovatieve mappenstructuur van drie kolommen die met elkaar verbonden zijn, waarbij aan het einde een boss fight op je zit te wachten. Je kunt verschillende routes nemen op je weg naar beneden en moge het duidelijk zijn dat je verstandige keuzes moet maken. Ieder level binnen deze structuur heeft namelijk de moeilijkheidsgraad easy, moderate of hard. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om een pad uit te stippelen waarbij je alleen de makkelijke levels ondergaat, echter betekent dit ook dat je er langer over doet tot je bij de boss aankomt en zullen treasures en item drops niet zo bevredigend zijn. Het ligt er compleet aan hoe jij tactisch te werk wilt gaan; zo moet je ook zeker oppassen waar je je camp sites, oftewel checkpoints wilt plaatsen, aangezien de tokens die je ervoor moet gebruiken schaars zijn.

abys2
Ikzelf koos ervoor om een langere route te nemen, maar niet zozeer vanuit een strategisch oogpunt. De levels zien er werkelijk prachtig gedetailleerd uit en het steeds opnieuw genererende design blijft uitdagen, geen één playthrough is hetzelfde.
Perma-death is hier echter niet van sprake. Spelers krijgen namelijk een tweede kans wanneer ze doodgaan; een of andere soldaat zal je plaats innemen en zich een weg door het level proberen te banen. Deze derderangs militair staat op zich zijn mannetje wel, maar de ‘hoofdpersonages’ zijn tien malen sterker. De bedoeling is dan ook dat je zo snel mogelijk een altaar vindt waar bijvoorbeeld Katrien nieuw leven in geblazen wordt. Mocht je soldaat dood gaan ondertussen, dan mag je overnieuw beginnen vanaf je laatste check point.

Fighting

Mocht je alleen wat gameplay trailers gekeken hebben dan zou je de combat eerder zien als een soort 2D Hack ’N Slash game, maar niets is minder waar. Hier draait het toch veel meer om tactisch aanvallen plaatsen, blocken en special cancels uitvoeren dan combo’s maken, die overigens wel gewoon aanwezig zijn. Het team achter Abyss Odyssey heeft fighting mechanics toegepast op werkelijk ieder character in de game, vriend en vijand. Zo heeft ieder poppetje op het scherm eigen moves en speciale aanvallen die je kunt upgraden met skill points, iets wat voor én tegen jou werkt. De tegenstanders kunnen namelijk ook net zo goed tactische moves gebruiken waar het personage zwak tegen is. Echter laat de AI toch nog af en toe te wensen over, vooral wanneer ze gewoon staan niets te doen en onverhoopt tegen een klein verhoginkje blijven aanlopen. Vrij sneu.

AbyssOdysseyScreen_27Naast dat je met de main characters kunt vechten, kun je dankzij het “Pokémon effect” tevens met vijandige monsters vechten. Wanneer je mana vol is kun je namelijk een tegenstander ten eerste flink schade toe berokkenen en ten tweede kun je deze vorm capturen. Op deze manier heb je een extra support character bij je waartussen je kunt switchen. Niet alleen heb je dus ook toegang tot andere unieke abilities om mee te vechten, je hebt tevens een volle, tweede HP-balk erbij!
Wel jammer dat de combat zelf heel traag aanvoelt, een contrast met de snelle moves binnen het fighting genre.

Platforming

De sidescroll platforming is naast de soms erg domme AI en trage combat het enige waaraan ik me echt stoor. De double jump is erg belangrijk in welke platformer game dan ook, zo ook in Abyss Odyssey. Het gebeurde té vaak dat wanneer ik op een hoger platform probeerde te springen mijn character ervoor koos om toch een wall slide te doen of tijdens de tweede sprong de andere kant op te gaan. Soms viel mijn arme Katrien zelfs door het plaform, terwijl ik er toch duidelijk op sprong. Ik weet dat niet eerdere platformer zo solid als de Mario games kan zijn, maar dit werkte niet bepaald soepel.

Pincoya_VoidRoom_002

Moeilijk? Hah!

Waarschijnlijk de allerleukste feature in heel Abyss Odyssey is het feit dat de grote, boze Warlock na iedere defeat sterker wordt. Yup, deze boss evolueert als het ware wanneer deze vaak genoeg door spelers wereldwijd is verslagen. Deze community play zorgt ervoor dat iedere playthrough net wat lastiger wordt, aangezien sterkere en nieuwe vijanden de Abyss vullen elke keer wanneer de Final Boss zijn volgene fase ingaat. Niet alleen merk je dit effect doordat de levels moeilijker en moeilijker worden, de developers hebben het ook nog visueel weten te verwerken. De Warlock heeft namelijk een masker op, die langzaam afbrokkelend zijn volgende gezicht verbergt. Spelers weten hoe ver de Warlock is tot zijn volgende stadium en dat geeft net een extra tikkeltje wanhoop. Heerlijk.

coop

Co-op en multiplayer

Ik heb even de co-op en local multiplayer uitgeprobeerd, maar met de nadruk op even. Een multiplayer en voornamelijk co-op hoort in deze omgeving leuk te zijn, maar het was eerder frustrerend te noemen. Friendly fire staat aan zonder een optie om dit uit te zetten. Dit biedt absoluut geen ‘leuke uitdaging’; je probeert in een kleine omgeving hordes aan vijanden te verslaan en je kunt elkaar niet letterlijk de ruimte geven, aangezien je dan van het scherm verdwijnt en je er een death bij hebt. Het leek wel alsof de game wilde zeggen “zie je, vrienden hebben is helemaal niet leuk!” en ik verlangde terug naar de single-player ervaring. Hopelijk wordt dit gaandeweg verbeterd.

Conclusie

Abyss Odyssey is een tikkeltje vreemd tussen alle game genres; de mix van fighting combat, roguelike level progressie en -helaas niet zo’n goeie- platforming heeft in het begin even tijd nodig om te wennen, al helemaal als je merkt dat de maps en vijanden voortdurend veranderen. Toch moet je je hierdoor niet laten afschrikken, want zodra je doorhebt hoe je strategisch te werk moet gaan, heb je een nieuwe, verfrissende ervaring. Helaas is de game geen perfecte mash-up van alle toffe gameplay elementen, maar het komt zeker in de buurt…

7

• Een mix van de beste gamegenres die er zijn!
  • Verhaal onderbreekt je spel niet